Sick-n-Twisted

Direktlänk till inlägg 20 september 2008

Polisföräldrar

Av John - 20 september 2008 16:41

Någonting som verkar förvåna folk, om och om igen är mina föräldrars yrke. De arbetar båda två som poliser.

-Herregud, är de poliser? Får du inte göra någonting då?

Jo, jag får göra saker. Jag får säkert göra betydligt fler saker än vad många andra får göra som inte har föräldrar som är poliser. Fast nu är jag över 18 och de har inte så mycket att säga till om vad jag får och inte får göra men när de hade det så fanns det inga problem, någonsin.


Sen när folk får reda på att mina föräldrar är poliser så brukar det vara blandade känslor men det verkar som det finns en polisskräck här i Sverige. Alla är rädd för polisen för att de ska bli arresterade. Samma sak med fartkameror faktiskt. Alla saktar ner för att INTE bli fast på bild, men de har missat hela syftet. Kamerorna är där för att man ska hålla en låg hastighet så att chansen att överleva en eventuell krock blir högre, inte för att sätta dit folk. Polisen är till för att lagen ska följas och allmänheten blir en trevligare plats att vistas på, inte för att arrestera första bästa person. Se dem som hjälpmedel, inte hot.

Senaste gången var det en tjej i somras som sa "Vi vill inte ha honom här" om mig för att mina föräldrar är poliser. Hon skämtade givetvis men bakom skämtet låg det nog lite sanning. En rädsla för polisen.

Bäst är ändå när jag fikar/fikade med mina fd klasskompisar i skolan. Jag har halvkriminella kompisar, alla har det. De tar droger och en har t.o.m försökt råna en affär med kniv, väldigt osmart för han blev fasttagen. Men antingen så väljer de att inte prata om sådant när jag är omkring eller så säger de till mig att jag inte får säga något till mina föräldrar. Varför skulle jag prata med mina föräldrar om vad mina kompisar gör på fritiden? Det är mina föräldrars jobb att se till så lagen följs av allmänheten, inte mitt jobb att berätta för dem vart lagen bryts. Ifall jag skulle berätta så vill jag även ha lön som civilanställd på polisen.


Har aldrig skämts över mina föräldrars yrke även fast det kan kännas lite tabu i vissa sällskap. Jag har däremot skämts över hur mina vänner har reagerat när de får reda på vad de jobbar som. För deras yrke påverkar inte mig som person.


(Ok, där var en liten lögn. Såklart det har påverkat mig som person men alla polisbarn är olika. En del är kriminella, en del är inte kriminella, en del tar droger, en del gör det inte, en del kör rattfulla, en del gör det inte. Så det finns alla variationer av polisbarn så därför anser jag att det finns ingen mall hur en person som har växt upp i en polismiljö ska vara och därför anser jag att jag inte har blivit påverkad "polisiärt" av dem förutom att jag inte hatar polisen som så många andra gör.)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 26 januari 2011 18:17

Efter en diskussion idag på skolan om hur det ser ut hemma hos en så kom jag fram till att disk och sådant inte är mitt problem när det kommer till min lägenhet. Det är alla kortlekar. Mina kortlekar tar upp lite plats men de finns överallt... och de...

Av John - 25 januari 2011 23:47

Fick reda på idag att mitt företag har blivit bekräftat så det är en väldigt god nyhet, så med andra ord så kan folk äntligen börja boka mig. Håller på väldigt aktivt att locka personer till min facebookgrupp, vilket som en del skulle kunna uppfatt...

Av John - 24 januari 2011 22:17

Finns ny magi uppe på Youtube nu. Glöm inte att kolla in det samt subscriba för att hålla er uppdaterade!   Partytricks som går att göra på fester. Hur-man-gör kommer med i mars nummer av Slitz!   http://www.youtube.com/user/lessclues?feature...

Av John - 23 januari 2011 20:07

Magi är verkligen en för liten konstform. Startade upp min facebooksida till mitt företag i förrgår när jag var på Slitz, idag har vi gått om Joe Labero's facebooksida.   Det är en sanning med modifikation. Joe Labero har även en sluten sida som ...

Av John - 23 januari 2011 02:26

Varit borta ett tag nu nere i Sthlm, av anledningen att jag blev intervjuad av Slitz om magitrick, så på tillstånd av Svensk Magisk Cirkel så lärde jag ut ett par standard magitrick som man kan göra på förfesten! Inte för svåra, inte för lätta, en br...

Ovido - Quiz & Flashcards