Sick-n-Twisted

Direktlänk till inlägg 14 september 2008

Musik

Av John - 14 september 2008 22:49

Jag spelar musik, jag skapar musik. Jag är en duktig musiker för mig själv för jag gillar det jag gör. Jag njuter av min egna musik, tycker faktiskt att den är riktigt, riktigt bra. Problemet är att min musik är aningen udda och inte alls tekniskt svår. Alla som har något hum om gitarrer eller basar kan spela den men det spelar ingen roll för musik ska inte vara teknisk, den ska vara skön att lyssna på.


Det är något som många musiker glömmer, särskilt gitarronanisterna. Har hört mig för lite, frågar vänner osv om vad som är intressantast i en låt och ingen har hittills sagt att en låt kan endast vara bra om den är tekniskt svår. Faktiskt, de har sagt tvärtom. Desto krångligare en låt är desto svårare är det att lyssna på den. Ser man på de stora banden så spelar de inte avancerat, inte ens de modernare stora banden.

Något som retade mig var när jag såg en video på Youtube med Korn, när de gjorde en cover på One med Metallica. En kommentar var "They're not real musicians, they didn't play the solo". Ah, så musiker byggs på solon? Det är gitarronanister hela bunten. Musik bygger inte på solon eller tekniskt svåra riff. Se på världens största gitarriff genom tiderna. Smoke on the water. Ett riff som en som aldrig har spelat gitarr kan lära sig på max en timma. MAX, det skulle gå snabbare om de hade någon form av musikalisk ådra i sig.

Musik ska inte vara krångligt för att det ska klassas som musik. Om folk vill spela svåra saker så gärna för mig, men klaga inte på de som väljer att inte spela så för det är lika mycket musik det. Musik kan bestå av fyra toner och det kan vara bra... Hatar när musiker föraktar andra musiker för de är inte lika "skickliga". Skicklighet mäts inte i teknik.

Jag kan ingen teori alls. Jag kan fyra ackord ändå har jag lyckats skapa musik. Nu låter den betydligt mycket bättre än för ett år sen och jag hoppas om ett år så kommer jag ha utvecklats ännu mer men jag hoppas att det jag kommer göra i framtiden inte kommer vara nå mer tekniskt svårare än det jag gör nu. Det ska hållas lätt, så lätt så jag kan lära dig eller vilken annan person som helst att spela det. Det är det som jag tycker är imponerande.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 26 januari 2011 18:17

Efter en diskussion idag på skolan om hur det ser ut hemma hos en så kom jag fram till att disk och sådant inte är mitt problem när det kommer till min lägenhet. Det är alla kortlekar. Mina kortlekar tar upp lite plats men de finns överallt... och de...

Av John - 25 januari 2011 23:47

Fick reda på idag att mitt företag har blivit bekräftat så det är en väldigt god nyhet, så med andra ord så kan folk äntligen börja boka mig. Håller på väldigt aktivt att locka personer till min facebookgrupp, vilket som en del skulle kunna uppfatt...

Av John - 24 januari 2011 22:17

Finns ny magi uppe på Youtube nu. Glöm inte att kolla in det samt subscriba för att hålla er uppdaterade!   Partytricks som går att göra på fester. Hur-man-gör kommer med i mars nummer av Slitz!   http://www.youtube.com/user/lessclues?feature...

Av John - 23 januari 2011 20:07

Magi är verkligen en för liten konstform. Startade upp min facebooksida till mitt företag i förrgår när jag var på Slitz, idag har vi gått om Joe Labero's facebooksida.   Det är en sanning med modifikation. Joe Labero har även en sluten sida som ...

Av John - 23 januari 2011 02:26

Varit borta ett tag nu nere i Sthlm, av anledningen att jag blev intervjuad av Slitz om magitrick, så på tillstånd av Svensk Magisk Cirkel så lärde jag ut ett par standard magitrick som man kan göra på förfesten! Inte för svåra, inte för lätta, en br...

Ovido - Quiz & Flashcards