Sick-n-Twisted

Direktlänk till inlägg 13 september 2008

Äta kött?

Av John - 13 september 2008 23:18

Pratade tidigare om att jag inte var vegetarian osv.


Jakt? Är det okej att jaga djur? Även fast vi har ett alternativ att äta grönt.

Det är ett samvetskval som jag har. Ja, jag äter kött för jag tycker det smakar helt okej men så gör en del grönsaker också.

Jag vet att jag tycker att slakterier är hemskt men trots allt äter jag kött ifrån slakterier, det är lite emot vad jag tycker men skitsamma. Tycker det är fel att systematiskt föda upp djur för att döda dem och äta upp dem, oavsett hur bra de än har det. Men det behövs så alla människor ska ha chansen att äta kött, för om man skulle jaga kött till 8 miljoner svenskar skulle det inte fungera, men är kött en rättighet? Är ens mat en rättighet?

Är överleva en rättighet? Mat är en rättighet, om man kan betala för den. Borde då kött ingå? Det kan diskuteras.

Tycker däremot att det är okej att jaga, precis som djur gör fast vi har en mer sofistikerad teknik än att hoppa på bytet och bita halsen av den. Varför? Hur kan jag tycka det? Därför människan har jagat i tiotusentals år och att ändra på ett sådant beteende är inte lätt, även fast alternativ finns. Är det rätt? Vem bryr sig? Det är livet. Nu finns det säkert djurrättsaktivister som skulle säga "Men tänk om ett djur åt upp dig!" ja, det finns djur som äter människor. Det handlar inte bara om självförsvar. I Indien finns ett deltaområde där tigrar verkligen jagar människor. Det är hemskt, det är fruktansvärt men vad kan man göra? Ingenting.

Att ändra ett beteende, vårat beteende att äta kött är inte lätt och inte nödvändigt, det är en del i livet även om det är en hemsk del. Människan kommer aldrig att sluta döda, varesig djur eller andra människor. Det är ett invant beteende som inte går att stoppa oavsett hur mycket vi försöker. Finns det någon människa som aldrig har dödat något med mening? Jag har dödat med mening. Flugor, mygor, spindlar, myror och massa andra insekter och att anse att dessa är mindre värda än djur med päls är hyckleri. Jag tror inte ni bryr er skit om jag slår ihjäl en mygga men om jag skulle döda min katt skulle ni bli förbannade. Varför? Jag älskar mina katter såklart men deras liv är väl inte mer värda än myggornas? Egentligen. Jag värderar deras liv mer än myggornas för jag känner dem, men ni gör inte det och ni känner heller inte myggorna.

Det som är chockerande som Magnus Betner också säger är att djurrättsaktivister gråter över att de gör väskor av djur i Kina men de skiter i barnarbetarna som tillverkar väskorna. Det känns som att pälsdjur, däggdjur är överreklamerade för de är söta och gulliga men de glömmer annat som människor och värderar pälsdjuren över andra djur.


Tappade totalt tråden men ja, det är okej att äta kött även fast det går emot mitt samvete. Det är okej att jaga men slakterier.... pfft. Systematiskt dödande men fan! Jag äter det ändå! Helvete.

 
 
Fairy

Fairy

14 september 2008 01:09

Hej,

Äta kött, ja det är ett dilemma, tills man bestämt sig.
Jag menar inte att det finns några rätt eller fel.
Vad funkar för just dig?
Precis som du skriver tycker jag jakt är ok, för de djuren har haft ett drägligt liv innan ngn sköt dem...men slaktmetoderna och djuren som föds upp i ett ända syfte..

Jag är vegetarian, men det tog mig ca 1-2 år att bli det. Trots att jag visste vad jag ville så var det svårt att slutföra det.
Jag dömer ingen utan gör det som känns bra för mig, vilket i detta fal är att inte äta djur.

Börja med ekoligiskt då...ett steg mot en bättre tillvaro för våra djur på planeten.
Vissa kan INTE sluta äta kött, för deras kropp behöver det, utan köttet blir de sjuka, går ner i vikt osv...

Jag är tvärtom, den jag slutade är jag friskare och piggare...

Så det är en lite tricky frågeställning.
Men gör det som känns bra för dig som du mår bra av.

Och ekologiskt kan vara ett bra alternativ.

Ha det bra/
fairy

http://ochjag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 26 januari 2011 18:17

Efter en diskussion idag på skolan om hur det ser ut hemma hos en så kom jag fram till att disk och sådant inte är mitt problem när det kommer till min lägenhet. Det är alla kortlekar. Mina kortlekar tar upp lite plats men de finns överallt... och de...

Av John - 25 januari 2011 23:47

Fick reda på idag att mitt företag har blivit bekräftat så det är en väldigt god nyhet, så med andra ord så kan folk äntligen börja boka mig. Håller på väldigt aktivt att locka personer till min facebookgrupp, vilket som en del skulle kunna uppfatt...

Av John - 24 januari 2011 22:17

Finns ny magi uppe på Youtube nu. Glöm inte att kolla in det samt subscriba för att hålla er uppdaterade!   Partytricks som går att göra på fester. Hur-man-gör kommer med i mars nummer av Slitz!   http://www.youtube.com/user/lessclues?feature...

Av John - 23 januari 2011 20:07

Magi är verkligen en för liten konstform. Startade upp min facebooksida till mitt företag i förrgår när jag var på Slitz, idag har vi gått om Joe Labero's facebooksida.   Det är en sanning med modifikation. Joe Labero har även en sluten sida som ...

Av John - 23 januari 2011 02:26

Varit borta ett tag nu nere i Sthlm, av anledningen att jag blev intervjuad av Slitz om magitrick, så på tillstånd av Svensk Magisk Cirkel så lärde jag ut ett par standard magitrick som man kan göra på förfesten! Inte för svåra, inte för lätta, en br...

Ovido - Quiz & Flashcards