Sick-n-Twisted

Direktlänk till inlägg 11 september 2008

Duscha

Av John - 11 september 2008 13:44

Hatar att duscha, särskilt nu. Det är det värsta som finns nästan. Inte för att jag tycker vattnet är obehagligt eller inte tycker om min dusch utan för att duscha är en form av meditation för mig. Fast istället för att få mig lugn och sansad får den mig bara arg.

Vad gör folk i duschen egentligen? En del kan duscha på 5 minuter, andra mer extrema fall kan duscha i flera timmar. Brukar ta cirka 30 minuter för min del så jag kan sortera tankarna så är jag alltid arg när jag kommer ut ur duschen. För min dusch är ren och sen känns det som om man kommer ut till en smutsig värld.

Duschar minst en gång per dag, ibland två om jag fryser. Jag fryser väldigt lätt. Jag har blodcirkulation som en rökare även fast jag aldrig har rökt.


Tankarna virvlar runt i duschen, mer eller mindre. Har alltid gjort. Faktiskt var jag inte så satans lycklig när jag duschade i maj, juni heller. Vet inte varför.


Vart kommer vattnet ifrån? Kranen? Sen? Vattenverket? Sen? Dåligt påläst, jag har ingen aning. Vart får vi allt vatten ifrån? 3% av jordens vatten är sötvatten och det sitter vi och sörplar varje dag men det verkar aldrig ta slut. Kanske för att vatten är förnyelsebart. Det kommer inte försvinna, såvida vi inte väljer att pumpa ut det i rymden. Vilket som är tur det, annars skulle vi inte överleva. Vore surt om tillgångarna att överleva tog slut. Att olja tar slut är en sak, vi kan fortfarande leva utan den men utan vatten skulle vi vara körda. Helt körda.


Spelade ett spel igår (jag är en nörd då och då när jag är ensam.) där jag gjorde en intressant observation. Man skulle bandagera skadade soldater. En soldat säger "Good bye cruel world. I'm leaving you today. Good bye, good bye, good bye."

Pink Floyd - Another brick in the wall. Sånt tycker jag är kul.

 
 
Ingen bild

Elise

3 oktober 2008 09:03

Hur kommer vattnet till vattenkranen?

Grundvatten kan tas ut och används direkt som dricksvatten. Då anläggs en brunn, grävd eller bergborrad, varifrån vattnet pumpas till vattenledningarna i huset. I större samhällen används ofta ytvatten från vattendrag eller sjöar. Innan det hamnar i kranen måste det passera ett vattenverk, som justerar vattenkvaliteten så att det är inte skadar människor eller vattenledningar. Klor tillsätts ofta, och ibland höjer man pH med lut. Genom att pumpa upp vattnet i ett vattentorn får man ett vattenmagasin att ta av och tillräckligt tryck i ledningarna.

 
Ingen bild

en till

3 oktober 2008 09:10

Hur går det till när dricksvattnet kommer till vattenkranen?

För att få varmt vatten i kranen måste vattnet värmas. I städerna är det vanligt med fjärrvärme. Det betyder att varmt vatten kommer i rör från ett värmeverk. I värmeverket värmer man vatten genom att elda med till exempel olja, kol eller ved. När det varma vattnet kommer in i ditt hus går det igenom någonting som man kallar för en värmeväxlare. Där värms kallt, rent vatten upp av varmvattnet från fjärrvärmeverket, som sedan går ut till varmvattenkranarna. I villor är det vanligt att man värmer sitt eget varmvatten. Då kan man använda en värmepanna som vanligtvis drivs av el, olja eller ved.

hoppas du vet nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 26 januari 2011 18:17

Efter en diskussion idag på skolan om hur det ser ut hemma hos en så kom jag fram till att disk och sådant inte är mitt problem när det kommer till min lägenhet. Det är alla kortlekar. Mina kortlekar tar upp lite plats men de finns överallt... och de...

Av John - 25 januari 2011 23:47

Fick reda på idag att mitt företag har blivit bekräftat så det är en väldigt god nyhet, så med andra ord så kan folk äntligen börja boka mig. Håller på väldigt aktivt att locka personer till min facebookgrupp, vilket som en del skulle kunna uppfatt...

Av John - 24 januari 2011 22:17

Finns ny magi uppe på Youtube nu. Glöm inte att kolla in det samt subscriba för att hålla er uppdaterade!   Partytricks som går att göra på fester. Hur-man-gör kommer med i mars nummer av Slitz!   http://www.youtube.com/user/lessclues?feature...

Av John - 23 januari 2011 20:07

Magi är verkligen en för liten konstform. Startade upp min facebooksida till mitt företag i förrgår när jag var på Slitz, idag har vi gått om Joe Labero's facebooksida.   Det är en sanning med modifikation. Joe Labero har även en sluten sida som ...

Av John - 23 januari 2011 02:26

Varit borta ett tag nu nere i Sthlm, av anledningen att jag blev intervjuad av Slitz om magitrick, så på tillstånd av Svensk Magisk Cirkel så lärde jag ut ett par standard magitrick som man kan göra på förfesten! Inte för svåra, inte för lätta, en br...

Ovido - Quiz & Flashcards