Sick-n-Twisted

Direktlänk till inlägg 1 september 2008

Döda barnet! Eller?

Av John - 1 september 2008 17:23

Såg ett youtube klipp tror jag det var om ett barn som hade fötts och typ 30% av hennes ansikte fattades. Det är ganska mycket. Det är lite under en tredjedel av hennes ansikte som är borta. Det såg väldigt bisarrt ut, jag kunde inte titta färdigt för jag klarade inte av att se det här barnet. Vet inte riktigt hur gammal hon eller han kan ha varit, jag kallar barnet för hon.

Det uppstod en diskussion på Helgon.net forum om man skulle få avliva det här barnet. Ska man?


Eutanasi, dödshjälp, döda en människa med hjälp av doktorer har diskuterats mycket. Tänker ta upp lite av mina tankar om eutanasi.

Jag har svårt att bestämma mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jag har redan gjort det klart för mig och andra att jag tror inte att livet är unikt. Vi som levande varelser är inte unika. Men vi som personer är unika. Så det man gör är att man dödar en person som är unik för ett antal personer. Man suddar bort någon ifrån denna planet. Är detta rätt? Ibland vill jag påstå att det är rätt. Om personen har fysiska smärtor, om den lider. Även om den lider psykiskt men först och främst fysiskt.

Om ett djur har fysiska smärtor som inte går att göra något åt så avlivar man det djuret men om en människa har fysiska smärtor, som är outhärdliga och doktorerna inte kan göra något åt det så låter man människan leva och fortsätta lida. Finns ett exempel på en fransk kvinna som blev sjuk och hennes ansikte blev väldigt deformerat och hon blev blind och hon led av smärtor dygnet runt. Hon bad den franska regeringen att ge henne dödshjälp men de sa nej. Då tog hon livet av sig. Nu gick det ju "bra" för hon dog som hon ville men tänk om det inte hade gått något vidare? Tänk om hon hade misslyckats med sitt självmord, vad hade hänt då? Jo för det första så hade hon säkert fått något men efter försöket och för det andra så lär hon ha blivit inspärrad på ett psyke där hon inte kan ta livet av sig. Ännu mer lida för henne när hon ville dö.


Ska dessa föräldrar få avliva sitt barn? Jag såg inte dokumentären så jag tänker inte ta dem som exempel men tänk ett par föräldrar. Unga som gamla, spelar ingen roll. Första eller tioende barn, spelar ingen roll. Två föräldrar får ett barn som är väldigt deformerat. Ska man få avliva det barnet?

Nej... det tycker inte jag. Då borde de ha gjort abort istället som är lagligt i dagens läge och jag tänker inte diskutera med mig själv än vad jag tycker om abort. Det finns ett kul citat av Ronald Reagan som går ungefär "Every person I've spoken with that's with abortion is people that has already been born."

Det barnet borde få är chansen till dödshjälp när den är myndig och kan ta egna beslut. Nu ska man inte fråga på dennas 18 års dag "Vill du fortsätta leva?" utan det är något som barnet själv ska komma på, så man behöver ju inte gå omkring och fråga "Vill du fortsätta leva? Är du säker på det? Du vill inte död då?" men om den ber om dödshjälp... snälla hjälp personen att dö. Om man har levt 18 år av lidande är det inte mer begärt än att de kan hjälpa en dö.

Det är hemskt, ja. Livet är hemskt. Är döden slutet? Döden är slutet på livet men kanske början på något annat? Alla dör, varför dra ut på det om någon lider? För vi vet redan hur denna persons liv kommer sluta.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 26 januari 2011 18:17

Efter en diskussion idag på skolan om hur det ser ut hemma hos en så kom jag fram till att disk och sådant inte är mitt problem när det kommer till min lägenhet. Det är alla kortlekar. Mina kortlekar tar upp lite plats men de finns överallt... och de...

Av John - 25 januari 2011 23:47

Fick reda på idag att mitt företag har blivit bekräftat så det är en väldigt god nyhet, så med andra ord så kan folk äntligen börja boka mig. Håller på väldigt aktivt att locka personer till min facebookgrupp, vilket som en del skulle kunna uppfatt...

Av John - 24 januari 2011 22:17

Finns ny magi uppe på Youtube nu. Glöm inte att kolla in det samt subscriba för att hålla er uppdaterade!   Partytricks som går att göra på fester. Hur-man-gör kommer med i mars nummer av Slitz!   http://www.youtube.com/user/lessclues?feature...

Av John - 23 januari 2011 20:07

Magi är verkligen en för liten konstform. Startade upp min facebooksida till mitt företag i förrgår när jag var på Slitz, idag har vi gått om Joe Labero's facebooksida.   Det är en sanning med modifikation. Joe Labero har även en sluten sida som ...

Av John - 23 januari 2011 02:26

Varit borta ett tag nu nere i Sthlm, av anledningen att jag blev intervjuad av Slitz om magitrick, så på tillstånd av Svensk Magisk Cirkel så lärde jag ut ett par standard magitrick som man kan göra på förfesten! Inte för svåra, inte för lätta, en br...

Ovido - Quiz & Flashcards