Sick-n-Twisted

Alla inlägg den 25 februari 2009

Av John - 25 februari 2009 18:01

Pengar är det som styr systemet. Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit det här tidigare eller inte men jag nämner det igen.


Ekonomi, är påhittat av människan. Det är inget naturfenomen. Pengar är det som skapar misär här i världen. Man utnyttjar människor för pengar. Man dödar människor för pengar. Man förstör jordklotet... för pengar.


Pengar. Det är den gemensamma nämnaren. Med pengar kommer konstigt nog makt. Det har vi sett idag, 25 februari 2009. De som har pengar har makt. Om företag med pengar kan gå in och få genom ett lagförslag som kränker våran personliga integritet för utebliven inkomst, är vad som helst möjligt bara man har PENGAR!

De kan sänka A-kassan, det blir utebliven inkomst för tusentals människor i Sverige men om ett par hundra personer inte får sina miljoner... då måste man ändra i lagen till deras fördel.


Men vi är generellt sett ganska rika här i Sverige. Vi har pengar, alla har mer eller mindre pengar. En del mycket, en del mindre. Vi i västra europa har en del pengar. En del i USA, Canada har pengar. Australien har väl en del pengar också, Japan också kan jag anta.

Syd Amerika då? Afrika? Asien? Central Amerika? Har de pengar? Inte alls lika mycket. Varför skapade människan ett system som gynnar ett FÅTAL på denna jord?


Tillbaka till IPRED och pengar. Läste om en man i 38 års åldern som tyckte att IPRED var ett bra förslag. Nöje är ingen rättighet och han hade minsann arbetat hårt så han hade råd att nöja sig.

Okej, smartass. Nöjen är ingen rättighet, det kan jag hålla med om men är det nog att låta privatägda företag spionera på ett helt lands befolkning?

Och du har arbetat hårt eller hur, du har lagt ner 5, ev 6 till 7 dagar i veckan på ett jobb där du får pengar för varje timme som du lägger ner och nu har du pengar och då automatiskt rätten att ha roligt?

Vänta... det är något i det här resonemanget som inte går ihop. Om det är ALLT som krävs för att ha rättigheten att ha roligt så borde hela världen hoppa omkring och skratta just nu.

Du är den mest egoistiska idioten jag någonsin har stött på. Det finns barn i tioårs åldern som arbetar hårdare än dig och de dör. Men vad bryr du dig?

Vad bryr jag mig? Inte mer än att jag anser att det krävs en förändring. Jag är villig att ändra på mig. Är ni? Nej, jag är inte villig att donera pengar. Jag är inte villig att donera pengar till Zimbawe så att Robert Mugabe kan köpa ett till hus för 30 miljoner. Pengar är den gemensamma nämnaren till problem. Jag är villig att ändra till ett system som gynnar majoriteten av jordens befolkning, och det systemet inkluderar inte pengar. Och definitivt inte idioter som anser att hårt arbete är rätten till nöjen när de bor i ett hus som kostar tio miljoner och arbetar 8 - 17 på ett kontor på högsta våningen.

Inte ens Bill Gates kända "hårda" arbete är värt 62 miljarder dollar när folk arbetar dygnet runt för att endast överleva.


Världen är inte rättvis... men den kan alltid bli bättre ändå kämpar folk för raka motsatsen. För vad? Pengar.


Magnus Betnér pratade om Volvo i debatt en gång.

"För 70 år sen var det ju ingen som jobbade med vad de flesta jobbar med nu. Ingen som hade ens en dator på jobbet. Om 70 år till så kommer ingen arbeta på en fabrik i Sverige. Folk kommer jobba med annat."


Detta är en sund inställning. Yrken, samhället, världen utvecklas. Kan man skita i att slänga in ett par miljarder i Saab för de anser att det är ett dödsdömt företag kan man skita i att införa en lag som kränker varenda persons rättighet i hela Sverige, för en annan bransch som verkligen är dödsdömd om det fortsätter såhär. Men nu är det ju inte så, Saab kommer att konka om inga pengar fås och om de får pengar så kommer de gå i konkurs i.a.f om inget ändras. Det är förändring som krävs, inte lagförslag som kräver till gammal 80/90 tals konsumtion som dessutom kränker våran integritet.


Låt mig gissa... det finns fortfarande pengar att tjänas i musik och filmbranschen, därför är det värt att lägga ner krut och missbruka makt att få fram dessa pengar genom att påtvinga gammal konsumtion och om konsumenterna inte gå med på detta, stäm dem. Medans i Saab finns det inga pengar kvar att tjänas, då kan vi låta dem gå.

Av John - 25 februari 2009 17:34

Kan ju redan nu tacka för att ni har suttit på tok för länge vid en makt som ni aldrig borde ha haft. Vi lär inte ses igen på länge eftersom ni begick mer eller mindre politiskt självmord idag. Förhoppningsvis...


"All offentlig makt i Sverige utgår från folket." (Regeringsformen 1:1)


Jag vågar kalla mig för folket. Jag vågar säga att jag är en i det här landet och jag har rösträtt. Jag har inte röstat FÖR detta förslag. Så har heller inte så många andra heller. När jag läser kommentarer från olika forum, från SvD, från Aftonbladet är det typ en på tio som är FÖR detta förslag. Och alla är inte informerade vad detta innebär. IPRED har hållits väldigt i skymundan. Istället har man utmålat The Pirate Bay som skurkar som ska sättas dit till varje pris, och då får man supporters till IPRED. Jävligt taktiskt att rösta genom det här förslaget JUST när The Pirate Bay är i domstol, eller hur?


"En avdemokratisering kan också komma mer smygande, genom små men medvetna justeringar av viktiga detaljer i strukturerna. Utan att någon egentligen vill det, kan demokratins institutioner även förlora sin inre bärighet och sina normer på grund av att den kritiska bildningen försummats eller genom att ledare medvetet eller aningslöst missbrukat folkets förtroende."

http://www.regeringen.se/sb/d/2468


Om folket igen, när blev folket 349 personer som satt i ett rum i Stockholms och Sveriges centrum? När blev folket företag som  vägrar gå in i 2000talet och envisas med att det ENDA rätta är att kränka människors integritet med syftet att tjäna igen "förlorade" pengar?

Om de ska få granska mig, vill jag kunna granska dem också så att jag kan se att de verkligen ger sig på de värsta och de som gör detta på daglig basis. Istället för Tim, 26 år, studerande, inga pengar, laddade ner ett album som han DESSUTOM redan hade köpt men albumet finns i ett föråd hos hans föräldrar, 60 mil därifrån. För det är sånna personer som kommer åka fast också...

Företagen verkar tro att varje nedladdning är en förlorat vinst. Tänk om personen som laddat ner beslutar sig för att köpa produkten sen? Eller om personen redan har köpt den men inte har den tillgänglig just då så den behöver en kopia? Juste, en KOPIA.

Skillnaden mellan att snatta en DVD på en affär och att ladda ner är att man tar egentligen ingenting fysiskt. Man kopierar filer helt enkelt. Så ingen förlorar något produktionsmässigt. Och om man då redan har köpt dvdn så förlorar INGEN på det. Ändå... ladda ner = förbjudet.

Vem ska se till så du bättrar dig? Ska polisen? Nej. Det ska företagen själva.

Varför låta polisen göra något... då kanske man inte får pengar utan då måste man gå till domstol. Mycket bättre om företagen själv kan fixa det och skicka ut hotbrev (som har existerat i andra länder) där man måste betala eller gå till domstol.


Se kommande inlägg om pengar.

Presentation


Juliet Oscar Hotel November

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Era tankar och åsikter

Statistik

Min magi


Ovido - Quiz & Flashcards