Sick-n-Twisted

Direktlänk till inlägg 25 februari 2009

Pengar

Av John - 25 februari 2009 18:01

Pengar är det som styr systemet. Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit det här tidigare eller inte men jag nämner det igen.


Ekonomi, är påhittat av människan. Det är inget naturfenomen. Pengar är det som skapar misär här i världen. Man utnyttjar människor för pengar. Man dödar människor för pengar. Man förstör jordklotet... för pengar.


Pengar. Det är den gemensamma nämnaren. Med pengar kommer konstigt nog makt. Det har vi sett idag, 25 februari 2009. De som har pengar har makt. Om företag med pengar kan gå in och få genom ett lagförslag som kränker våran personliga integritet för utebliven inkomst, är vad som helst möjligt bara man har PENGAR!

De kan sänka A-kassan, det blir utebliven inkomst för tusentals människor i Sverige men om ett par hundra personer inte får sina miljoner... då måste man ändra i lagen till deras fördel.


Men vi är generellt sett ganska rika här i Sverige. Vi har pengar, alla har mer eller mindre pengar. En del mycket, en del mindre. Vi i västra europa har en del pengar. En del i USA, Canada har pengar. Australien har väl en del pengar också, Japan också kan jag anta.

Syd Amerika då? Afrika? Asien? Central Amerika? Har de pengar? Inte alls lika mycket. Varför skapade människan ett system som gynnar ett FÅTAL på denna jord?


Tillbaka till IPRED och pengar. Läste om en man i 38 års åldern som tyckte att IPRED var ett bra förslag. Nöje är ingen rättighet och han hade minsann arbetat hårt så han hade råd att nöja sig.

Okej, smartass. Nöjen är ingen rättighet, det kan jag hålla med om men är det nog att låta privatägda företag spionera på ett helt lands befolkning?

Och du har arbetat hårt eller hur, du har lagt ner 5, ev 6 till 7 dagar i veckan på ett jobb där du får pengar för varje timme som du lägger ner och nu har du pengar och då automatiskt rätten att ha roligt?

Vänta... det är något i det här resonemanget som inte går ihop. Om det är ALLT som krävs för att ha rättigheten att ha roligt så borde hela världen hoppa omkring och skratta just nu.

Du är den mest egoistiska idioten jag någonsin har stött på. Det finns barn i tioårs åldern som arbetar hårdare än dig och de dör. Men vad bryr du dig?

Vad bryr jag mig? Inte mer än att jag anser att det krävs en förändring. Jag är villig att ändra på mig. Är ni? Nej, jag är inte villig att donera pengar. Jag är inte villig att donera pengar till Zimbawe så att Robert Mugabe kan köpa ett till hus för 30 miljoner. Pengar är den gemensamma nämnaren till problem. Jag är villig att ändra till ett system som gynnar majoriteten av jordens befolkning, och det systemet inkluderar inte pengar. Och definitivt inte idioter som anser att hårt arbete är rätten till nöjen när de bor i ett hus som kostar tio miljoner och arbetar 8 - 17 på ett kontor på högsta våningen.

Inte ens Bill Gates kända "hårda" arbete är värt 62 miljarder dollar när folk arbetar dygnet runt för att endast överleva.


Världen är inte rättvis... men den kan alltid bli bättre ändå kämpar folk för raka motsatsen. För vad? Pengar.


Magnus Betnér pratade om Volvo i debatt en gång.

"För 70 år sen var det ju ingen som jobbade med vad de flesta jobbar med nu. Ingen som hade ens en dator på jobbet. Om 70 år till så kommer ingen arbeta på en fabrik i Sverige. Folk kommer jobba med annat."


Detta är en sund inställning. Yrken, samhället, världen utvecklas. Kan man skita i att slänga in ett par miljarder i Saab för de anser att det är ett dödsdömt företag kan man skita i att införa en lag som kränker varenda persons rättighet i hela Sverige, för en annan bransch som verkligen är dödsdömd om det fortsätter såhär. Men nu är det ju inte så, Saab kommer att konka om inga pengar fås och om de får pengar så kommer de gå i konkurs i.a.f om inget ändras. Det är förändring som krävs, inte lagförslag som kräver till gammal 80/90 tals konsumtion som dessutom kränker våran integritet.


Låt mig gissa... det finns fortfarande pengar att tjänas i musik och filmbranschen, därför är det värt att lägga ner krut och missbruka makt att få fram dessa pengar genom att påtvinga gammal konsumtion och om konsumenterna inte gå med på detta, stäm dem. Medans i Saab finns det inga pengar kvar att tjänas, då kan vi låta dem gå.

 
 
fairy

fairy

1 mars 2009 22:27

GRYMT bra inlägg.
gillar ditt sätt att skriva.

http://ochjag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av John - 26 januari 2011 18:17

Efter en diskussion idag på skolan om hur det ser ut hemma hos en så kom jag fram till att disk och sådant inte är mitt problem när det kommer till min lägenhet. Det är alla kortlekar. Mina kortlekar tar upp lite plats men de finns överallt... och de...

Av John - 25 januari 2011 23:47

Fick reda på idag att mitt företag har blivit bekräftat så det är en väldigt god nyhet, så med andra ord så kan folk äntligen börja boka mig. Håller på väldigt aktivt att locka personer till min facebookgrupp, vilket som en del skulle kunna uppfatt...

Av John - 24 januari 2011 22:17

Finns ny magi uppe på Youtube nu. Glöm inte att kolla in det samt subscriba för att hålla er uppdaterade!   Partytricks som går att göra på fester. Hur-man-gör kommer med i mars nummer av Slitz!   http://www.youtube.com/user/lessclues?feature...

Av John - 23 januari 2011 20:07

Magi är verkligen en för liten konstform. Startade upp min facebooksida till mitt företag i förrgår när jag var på Slitz, idag har vi gått om Joe Labero's facebooksida.   Det är en sanning med modifikation. Joe Labero har även en sluten sida som ...

Av John - 23 januari 2011 02:26

Varit borta ett tag nu nere i Sthlm, av anledningen att jag blev intervjuad av Slitz om magitrick, så på tillstånd av Svensk Magisk Cirkel så lärde jag ut ett par standard magitrick som man kan göra på förfesten! Inte för svåra, inte för lätta, en br...

Presentation


Juliet Oscar Hotel November

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Era tankar och åsikter

Statistik

Min magi


Ovido - Quiz & Flashcards