Sick-n-Twisted

Alla inlägg den 29 september 2009

Av John - 29 september 2009 16:51

Jag är inte den att avgöra vad som är rimliga priser inom musik, men jag har fått känslan, jag vet inte om ni har fått samma känsla, att dagens musik produceras enbart i ett syfte att tjäna pengar. Det förstör hela grejen för mig när jag lyssnar på en låt att veta att musikern eller personen bakom denna låt skapade den inte för att säga oss någonting, inte för att han eller hon hade någon mening annan än att folk skulle köpa musiken så han eller hon kunde tjäna pengar på den.


Jag lyssnar väldigt mycket på bandet Nine Inch Nails. Jag hörde en tidig intervju med Trent Reznor på Youtube då han var emot fildelning och tyckte att folk inte hade rätt att ta det han hade skapat och ge ut det gratis till andra. Nej, detta förstår jag med och jag tycker inte att fildelning är rätt. Trent har däremot ändrat sig här verkar det som eftersom The Slip, hans senaste album ligger uppe just nu för gratis nedladdning på NIN's hemsida. (Ni som vill ha bra, gratis musik, bör genast ladda ner detta album! Verkligen att rekommendera. Eller sök på Youtube/Spotify efter Echoplex som är min favorit ifrån det albumet.)

Jag vet inte varför han ändrade sig men han har även tagit en sund syn på musikpriserna som jag alldeles nyss sa att folk skapar musik för att tjäna pengar så har i.a.f han skapat sin musik ifrån det perspektivet att han vill förmedla något.

Detta är något som musikbolagen får ta och försöka konkurera med. Nine Inch Nails släpper ett dubbelalbum med 36 stycken instrumentala låtar. En digitalkopia av dessa 36 låtar kostar 5$(!!!) det är 35 kronor. En CD kostar 10$, 70 kronor. En vanlig CD med 8-10 låtar brukar kosta runt 99 kronor i affären. Eller en ny kan vara så dyr som 199 kronor.

Och Trent Reznor är nog ingen fattig man för han säljer ut sina låtar så billigt. Ghost I-IV skivförsäljningen gav honom 11 miljoner kronor på ett år enligt NINwiki. Det är en ganska bra månadslön.


Finns inget osexigare än industrier i en stadsmiljö. Jag bor i Piteå och pappersindustrierna förstör verkligen stadsbilden. Sätter man då in ordet industri tillsammans med musik, som musikindustri blir det väldigt osexigt också. Musik ska inte vara en industri, det ska vara ett fritt kreativt skapande som binder ihop människor mellan skaparen och lyssnaren där det finns ett budskap och en mening.

Den bästa känsla jag vet är gemenskap och det känner jag när jag lyssnar på Nine Inch Nails.


(Sen kan jag ju inte förneka att det inte finns en musikindustri och att några av mina favoritband är en del av den, då bl.a Nine Inch Nails. Men ordet får mig att rysa...)

Av John - 29 september 2009 15:54

Finns det något som jag irriterar mig på här i världen så är det konflikträdda personer, personer som inte vet vad de ska göra eller säga utan då istället undviker allting. För att undvika gör ju allting så mycket bättre... Nej, att undvika ett problem bygger bara på problemet. Det är ungefär som att städa, om man inte städar så kommer det inte bli städat av sig själv och desto längre man ignorerar att städa desto stökigare blir det.


Inte nog med det, om man har problem med en person så är det även respektlöst att inte ta itu med det problemet utan tro att det ska lösa sig själv. Okej, problemet kommer ju lösa sig själv tillslut men inte med det resultat som kunde ha blivit om man tog upp diskussion.


Kan inte beskriva det bättre än såhär... Folk som inte tar upp diskussionen för att förbättra en relation eller för att få saker på det klara är inte mina vänner.



Presentation


Juliet Oscar Hotel November

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Era tankar och åsikter

Statistik

Min magi


Ovido - Quiz & Flashcards