Sick-n-Twisted

Alla inlägg den 8 november 2009

Av John - 8 november 2009 17:10

Nu för tiden så används internet flitigt för att kommunicera med andra. Det är billigare än telefon och går snabbare än brev. Det går att skicka filer, bilder, filmer, går att direktsända via webcam, går att prata med varandra mellan datorerna, man kan spela spel osv.


Chatprogram som mIRC, MSN, ICQ, eller communities som Helgon, Lunarstorm, Facebook, Myspace saknar något som verklig kommunikation har och det är kroppspråk, när man då chattar eller skriver brev. Det har man då löst med en oändlig kombination av smileys som jag anser är helt okej att använda när man skriver något i en dialog. Smileys som:

:P

:)

:(

:D

:/

:'(

:O

:I

:S

-.-

>.<

^^

osv. Kommer inte på några fler. Helt okej att använda eftersom man saknar kroppsspråket som står för så otroligt mycket av våran kommunikation och då kan man använda dessa tecken för att förklara hur det är. Det finns även en hel del förkortningar i internetspråket som också används

T.ex

lol = laughs out loud

wtf = what the fuck

brb = be right back

afk = away from keyboard

lmao = laugh my ass off

lmfao = laugh my fucking ass off (Om någon verkligen vill konstatera att det där... det var hysteriskt kul.)

idd = indeed

k = ok (Vilken lat jävel kom på det?)

kk = okok (........)


Dessa uttryck ska då enbart användas i dialog. Jag använder uttryck som "lol", "brb" och "afk" i dialog. Enbart i dialog på internet dessutom. Jag säger inte "brb" vid fikabordet när jag går iväg för att handla mer eller besöka badrummet. Och definitivt inte "afk" när jag går och lägger mig eller liknande.


För att alla ska vara glada så ska man såklart använda dessa uttryck måttligt. Detta är något som framförallt ÄLDRE inte har förstått riktigt tror jag, och de kör på med sina egna uttryck som jag stör mig till döds på. T.ex

*s* = skratta

*L* = ler


Sen kan de göra några helt vansinniga saker och skriva t.ex *suckar*. Jag har frågat mig själv många gånger... VARFÖR sätter ni tecknet * och sedan skriver en handling? När ni bara behöver skriva såhär t.ex


<namn> Suck...

Istället för

<namn>*Suckar*


En annan sak som jag stör mig till döds på är när människor använder "haha" eller "hehe" eller "hihi" (särskilt det sistanämnda) för mycket. Här är ett exempel


<namn> hahahahahahahahahaha

Eller

<namn> hehehehehehehehe

Eller....

<namn> hihihihihihihi


Aaaaarghhh!!!

Skärp er för fan! Om ni ska kommunicera på internet så snälla, försök att se någorlunda smarta ut! Tjusningen med internet är ju trots allt att man har mer eller mindre nästan oändligt med tid på sig att formulera en mening eller ett svar. Så hur kan man misslyckas så otroligt ibland?

Jag vet inte riktigt varför men ibland verkar 12-13 åriga tjejer och 40 åriga män ha ungefär samma skriftspråk. Det är chockerande.

Av John - 8 november 2009 03:07

Skriver nu även på en ny blogg i syfte av skolarbete. Bloggen handlar om media, samhälle och makt.


http://hiw.bloggplatsen.se/kategori/35955-sick-n-twisted/


HIW, Here I write... ja, jag tror det var jag som kom på det namnet. Går till sick n' twisted bedrifterna.

Presentation


Juliet Oscar Hotel November

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Era tankar och åsikter

Statistik

Min magi


Ovido - Quiz & Flashcards